مروارید بندرپل

شرکت مروارید بندرپل

مروارید بندرپل

شرکت مروارید بندرپل

سه شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۵:۲۴ ب.ظ

تولید نمک

فرآیند تولید نمک

نمک موجود در طبیعت می‌تواند خلوص بین 50 درصد تا 99 درصد داشته باشد ولی بیشتر نمکی که در ایران وجود دارد از دریاچه‌ها یا از سنگ نمک گرفته می‌شود که این نوع نمک‌ها پُر از ناخالصی است. یکی از ناخالصی‌های نمک، سولفات سدیم و منیزیم است که به طور عام به آن‌ها گچ گفته می‌شود. اگر نمک به صورت تصفیه نشده مصرف شود، سولفات سدیم و منیزیم باعث بروز مشکلات کلیوی می‌شوند. از دیگر ناخالصی‌ها، فلزات سنگین (مانند کادمیوم، سرب و …) هستند که به مرور زمان با تجمع در کبد ایجاد مسمومیت می‌کنند.
فرآیند تولید نمک در پارس نمک کاوه به طور اجمالی به این صورت است که یک فرآیند تصفیه طولانی بر روی نمک انجام می‌شود. فرآیند تصفیه نمک در این کارخانه در دو مرحله عمده انجام می‌پذیرد. ابتدا نمک دریاچه که به کارخانه آورده شده است، در آب حل می‌شود. در این مرحله تمام ناخالصی‌های فیزیکی که در بلورهای نمک وجود دارد مانند گل و لای، شن، ماسه و گچ (که کم محلول است) از نمک جدا می‌شوند. این مرحله یک شستشوی اولیه است. از آنجا که گچ به طور بالقوه و فلزات سنگین به آن صورتی که هستند می‌توانند در آب نمک حل شوند، ما با تغییر pH ، ناخالصی‌های حل شده را راسب می‌کنیم و سپس با انجام فیلتراسیون، ناخالصی‌ها گرفته می‌شوند. در انتهای این مرحله، آب نمکی خواهیم داشت که فقط از آب و نمک تشکیل شده است. در پایان، با تبخیر آب موجود با استفاده از تکنولوژی Ebner نمک را متبلور می‌سازیم تا ساختار مکعبی نمک ایجاد شود. به همین علت به این نوع نمک، نمک تبلور مجدد گفته می‌شود (به طور کلی روش بلورسازی، یکی از روش‌های خالص‌سازی است).
در این فرآیند خلوص نمک به بالاتر از 99.5 درصد می‌رسد. در بند 26 استاندارد ایران، خلوص نمک را 99.2 درصد عنوان کرده است. این بدین معنی است که فرآیند تولید نمک در شرکت مروارید بندرپل از استاندارد ایران هم بالاتر است. عناصر سنگین که ممکن است به طور طبیعی در نمک وجود داشته باشد با حل کردن نمک و طی فرآیند تولید نمک به حداقل میزان خود و حتی پایین‌تر از مقدار تعیین شده در استاندارد ایران می‌رسد. خلوص بالا و میزان کمتری از عناصر سنگین در نمک می‌تواند سلامت را به خانواده‌های ایرانی هدیه کند.

پایای و قابل اعتماد بودن فرآیند تولید نمک

علیرغم مصرف بالای انرژی در سیستم تولید نمک، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مجموعه مروارید بندرپل میزان مصرف انرژی کمتر نسبت به صنایع مشابه است که این امر به دلیل کیفیت بالای دستگاه‌های تولید نمک و بسته بودن سیستم تولید نمک در این مجموعه می‌باشد. از آنجا که آب عنصر بسیار مهمی در صنعت به شمار می‌رود، تمام آب استفاده شده در قسمت‌های مختلف تصفیه نمک به صورت بخار درآورده شده و به استخرهای مجموعه برگشت داده می‌شوند یا از آن برای خشک کردن نمک در خشک‌کن استفاده می‌گردد و یا از آن آب مقطر گرفته می‌شود که دوباره در چرخه تولید نمک به کار می‌رود. این نکته را باید در نظر داشت که برای اینکه بتوانیم یک کیلوگرم نمک تصفیه شده تبلور مجدد بدست آوریم باید 3 لیتر آب را بخار کنیم.

فروش تهران :
02144627539 - 02144627408
فروش بندرعباس :
07632235771 - 07632240617 - 07632246722
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۳
مروارید مروارید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی