مروارید بندرپل

شرکت مروارید بندرپل

مروارید بندرپل

شرکت مروارید بندرپل

شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۰۳ ب.ظ

نمک هیدروسافت

نمک هیدروسافت

امروزه در سراسر دنیا اکثر مصرف‌کننده‌های صنعتی آب خصوصاً آن دسته از صنایع که آب در پروسه آنان دچار تغییرات دمایی شدید می‌گردد، به اهمیت ناخالصی‌های آب یا سختی آب که موجبات خوردگی شیمیایی یا رسوب‌گذاری شدید می‌شود واقف‌اند. ازاین‌رو همواره سختی گیری آب و یا تولید آب نرم جزء اصلی فرآیند ایشان است. ماشین‌آلاتی که در آن‌ها تجهیزاتی مانند دیگ‌های بخار، کویل‌های حرارتی، برج‌های تبخیر و یا هرگونه سیستم سیرکولاسیون آب وجود دارند از این دسته هستند.
تقریباً در همه روش‌های سختی گیری حتی در سیستم‌های پیشرفته که از روش اسمز معکوس یا Reverse Osmos استفاده می‌شود. سختی گیرهای رزینی حداقل به‌عنوان سختی گیری اولیه مورداستفاده قرار می‌گیرد اساس عملکرد این نوع سختی گیرها بر اساس عبور آب از رزین‌هایی است که در آن‌ها جابجایی یونی صورت گرفته و کاتیون‌های کلسیم و منیزیم جذب رزین‌ها می‌گردند.
پس از طی زمان و اصطلاحاً اشباع شدن رزین‌ها (به‌منظور احیاء مجدد رزین‌ها) توسط آب‌نمک اشباع شسته و واکنش معکوس صورت می‌گیرد. تهیه آب‌نمک با نمک تصفیه نشده مشکلات زیر را به همراه دارد.

  • عمدتاً نمکی که به‌عنوان ماده اولیه در ساخت آب‌نمک استفاده می‌شود، به‌صورت سنگ نمک با ابعاد درشت معدنی است. لذا در قدم اول مصرف‌کننده برای تهیه آب‌نمک و به جهت بالا بردن انحلال نمک مجبور به عملیات خردایش اولیه است که انجام این مهم خصوصاً در فضاهای کوچک و عاری از گردوغبار خالی از مشکل نیست.
  • عموماً جهت انحلال سنگ نمک، حتی نمک‌های سایز نشده، استفاده از همزن دوار متداول نیست و در اکثر مواقع ناممکن است. در این مواقع معمولاً از اجیتاسیون هوا برای این منظور استفاده می‌شود که این عمل مستلزم مصرف کردن مقادیر قابل‌ملاحظه‌ای هوای فشرده است و همچنین وجود هوا یا اکسیژن در محلول، شرایط خوردگی شیمیایی را در تجهیزات به حداکثر می‌رساند.
  • به جهت مبارزه با خوردگی و همچنین امکان تخلیه سریع نمک جامد، معمولاً مخازن انحلال نمک را زیرزمینی و بتنی یا سیمانی می‌سازند. ناخالصی‌هایی که همراه نمک غیر تصفیه به‌صورت جامدهای غیرقابل انحلال (مثل رس‌ها یا سیلت‌ها) وجود دارند، عموماً به‌مجرد انحلال نمک در آب در این مخازن راسب شده و پس از تجمع مقدار اندکی از این جامدها در این محل‌ها بایستی تخلیه شوند. تخلیه و شستشوی این مخازن با شرایط فوق، به‌ویژه به علت تجمع لجن‌ها، بسیار مشکل و غیرقابل اجرا است.
  • پس از ته‌نشینی املاح و یا رسوبات غیرقابل انحلال در مخزن انحلال که معمولاً حتی این رسوب‌گذاری نیز کامل انجام نمی‌شود، آب‌نمک به سمت سختی گیرها ارسال می‌شود. این آب‌نمک حاوی یون‌های متعددی است که معمولاً در آب به‌عنوان سختی و در نمک به‌عنوان ناخالصی محلول معرفی می‌شوند.
  • فرآیند احیای رزین‌ها توسط چنین آب‌نمکی که خود حاوی سختی است عملکرد رزین‌ها را پیچیده و انجام دو واکنش همزمان (تبادلات یونی) را مشکل می‌کند.
  • به عبارتی رزین‌ها درست در زمانی که در معرض آب‌نمک جهت احیاء قرار دارند با یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب نیز تماس خواهند داشت. به همین دلیل شستشوی رزین‌ها با آب‌نمکی که از نمک غیر تصفیه ساخته‌شده است بسیار طولانی و وقت‌گیرتر است.
  • طولانی‌تر شدن زمان شستشو قاعدتاً مصرف آب و نمک را بالا می‌برد و همچنین دفع مستقیم آب‌نمک به علت درصد بالای کلسیم معمولاً در سیستم‌های فاضلاب لوله‌کشی که به تصفیه‌خانه صنعتی مجهز هستند، مجاز نیست.
  • رزین‌ها عمدتاً ترکیبات یا کمپلکس‌های پیچیده‌ای هستند که جزو دسته مواد شیمیایی وارداتی هستند و به همین دلیل معمولاً گران‌قیمت هستند. رسوبات غیرقابل انحلال و یا قابل انحلال پس از مدت کوتاهی در اثر چسبندگی با رزین‌ها عملکرد آن‌ها را تضعیف کرده و نهایتاً عمر مفید آن را کوتاه و نیاز به تعویض مجدد آن را تسریع می‌بخشد و این مهم خروج ارز از کشور را بیشتر می‌نماید که علاوه برافزایش بار مالی بر صنایع، منافع ملی را نیز به خطر می‌اندازد.

نمک تصفیه‌شده کریستالین  در ابعاد مناسب به‌سرعت در آب حل‌شده و مواد نامحلول به جا نمی‌گذارد. به دلیل ماهیت کریستالین و ابعاد کوچک انحلال به‌سرعت صورت می‌گیرد آب‌نمک ساخته‌شده به این روش به جهت عدم وجود ناخالصی با سرعت بسیار بالایی عمل احیای رزین‌ها را انجام می‌دهد و درنتیجه مصرف آب، نمک و انرژی کاهش می‌یابد.
تقریباً در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا جهت احیاء رزین‌ها از آب‌نمکی استفاده می‌شود که از نمک تصفیه ساخته‌شده باشد و در صنایع تولید نمک این نمک به‌عنوان نمک تصفیه صنعتی جهت سختی گیرهای شیمیایی و یا نمک هیدروسافت دسته‌بندی می‌شود.
با مصرف نمک هیدروسافت در صنایع می‌توان از مزایای کاهش مصرف نمک، آب و انرژی بهره‌مند شد و با کوتاه کردن زمان در وقت صرفه‌جویی نموده و با کاهش دفع مقدار آب‌نمک به حفظ محیط‌زیست کمک نمود.

فروش تهران :
02144627539 - 02144627408
فروش بندرعباس :
07632235771 - 07632240617 - 07632246722

www.mbpol.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۱
مروارید مروارید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی