مروارید بندرپل

شرکت مروارید بندرپل

مروارید بندرپل

شرکت مروارید بندرپل

شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰۳:۳۴ ب.ظ

شن و ماسه در بتن

شن و ماسه در بتن

به مجموعه‌ای از ذرات سنگی که از کمترین تخلخل برخوردارند .دانه‌های آن به توسط دوغابی از سیمان به هم چسبیده باشند، « بتن» ( بتون) گفته می‌شد. به زبان دیگر، بتن متشکل از یک جسم پر کننده ( مصالح سنگی) یک جسم چسبیده ( آب و سیمان یا دوغاب سیمان) است.
ویژگیهای مهم بتن عبارت از: مقاومت، وزن، قابلیت کار و دوام، که از این مقاومت از اهمیت برخوردار است. مقاومت بتن بیش از همه به عواملی چون: نوع و مقدار سیمان، کمیت و کیفیت آب مصرفی، مشخصات فیزیکی و شیمیایی مصالح سنگی، نحوه ساختن و عمل آوردن بتن و بالاخره نوع و سن بتن بستگی دارد.
مقدار کم بتن را معمولاٌ به طور دستی می‌سازند. بتن را اغلب در محل ساخته و مصرف می‌کنند در مواردی نیز بتن در کارخانه ساخته شده و توسط کامیون به محل مصرف حمل می‌شود.
پس از آنکه بتن در غالب ریخته شد، باید آن را متراکم نمود( عمل آورد) تا مقاومت آن افزایش یابد.
بتن سفت را در لایه‌های متوالی 15 الی 20 سانتی متری در قالب می‌ریزند و با تخماق می‌کوبند تا به اصطلاح عرق کند. براثر این عمل دانه‌های سنگی در کنار هم جفت و جور شده و هوای موجود در بتن بصورت کف ( شیر بتن) به سطح آن می‌آید. برای دستیابی به بتن مناسب باید هوای آن تا 3 درصد حجم بتن کاهش یابد. بتن‌های دارای حجم زاید را با لرزاندن از داخل مصالح دانه‌ای بکار گرفته شده در بتن در درجه اول شن و ماسه طبیعی و پس از آن سنگ شکسته با مخلوطی از آنهاست.
یکی از دلایل عمده استحکام کافی و تخریب زود رس بتن استفاده از مصالح دانه‌ای نامرغوب است. به طور کلی ذراتی مناسب‌اند که تمیز، بدون پوشش سطحی، دارای دانه بندی مناسب، محکم و بادوام و عاری از مواد آلوده کننده باشند. علاوه بر آن این مواد باید قادر باشند به طور مناسبی در مقابل تغییرات فیزیکی و شیمیایی محیط مقاومت نمایند. تقریباٌ همه سنگها ( با هر نوع ترکیب ) با سیمان پیوند حاصل کرده و بر اثر یخ زدن و ذوب متوالی به تدریج باعث تخریب بتن می‌شود. علاوه بر مصالحی مانند رس وقتی با آبها مخلوط شوند متورم شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورند.   
  • سنگهای آذرین
سنگهای آذرین معمولاٌ سخت متراکم اند و مصالح مناسبی را جهت تشکیل می‌دهند از این گروه باید توفها و برخی بازالتها و دیگر سنگهای آتشفشانی را، که به علت عمل گازها متخلخل و شکننده اند. هر دو گروه ماسه سنگها و سنگهای آهکی ( با دلومیتی) ممکن است دارای رس باشند. رسها سنگ را شکننده ،نرم و جاذب آب می‌سازند با افزایش رس این سنگها به شیلهای ماسه‌ای یا آهکی بدل می‌شوند. شیلها چون معمولاٌ نرم ، سبک و جاذب آب هستند مصالح نا مناسبی را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن چون ساختمان لایه لایه دارند دانه‌هایی پهن و صفحه‌ای ( پولکی) می‌سازند. کنگلومراها نیز ممکن است مصالح مناسبی را به دست ندهند چون در خلال عمل دانه آرایی به طور مرتب به ذرات کوچک و کوچکتر تقسیم می‌شوند علاوه بر آن معمولاٌ مصالحی که دانه‌هایشان تنوع زیادی از نظر جنس دارند ( از جمله کنگلومراها و گریواکها) به احتمال بیشتری ممکن است حاوی مواد مضر باشند متأسفانه بسیاری از چرتها در عمل بازده نامناسی از خود نشان می‌دهند. استفاده از چرتها، مخصوصاٌ انواع سبکتر و جاذب آب آنها باید با دقت زاید و یا بررسی کارایی چرت مورد نظر در کاربردهای قبلی یا با توجه با نتایج آزمایش به روی بتن ساخته شده از این مصالح باشد این نکته مشخص شده است که مقاومت بسیاری از چرتها ( و بسیاری از سنگهای جاذب آب و دارای حفرات و ریز دیگر ) در مقابل عمل یخبندان و ذوب مجدد به اشباع آنها بستگی دارد. چرتهایی که در حالت اشباع به سادگی تجزیه می‌شوند ممکن است در حالت خشک کاملاٌ محکم و مقاوم باشند.   
  • سنگهای دگرگونی
سنگهای دگرگونی نیز از مشخصات متنوعی برخوردارند. مرمرها و کوارتزیتها عموماٌ توده ای متراکم و محکم هستند. گنیسها نیز معمولاٌ سفت و بادوام می‌باشد. ولی ممکن است به طور همزمان دارای مشخصات نا مناسب شیستها باشند. شیستها عموماٌ متورق بوده و در صورتی که خرد شوند ذرات پهن و صفحه‌ای به وجود می‌آورند. به این سنگها اغلب دارای مقدار زیادی کانیهای نرم میکایی بوده و معمولاٌ استحکام لازم جهت استاده در بتن را ندارند.
فروش تهران :
02144627539 - 02144627408
فروش بندرعباس :
07632235771 - 07632240617 - 07632246722

www.mbpol.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۳
مروارید مروارید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی